Bygging av forfatteren som merkevare
I 2001 var Camilla Läckberg ferdig utdannet siviløkonom og hadde en godt betalt jobb som markedsfører. Hun følte seg malplassert. Hele livet hadde hun drømt om å skrive kriminalromaner. Hun regnet på det, og fant ut at hun trengte 10.000 kroner i måneden for å overleve som forfatter. Det satte hun seg som mål å klare.
Hun har fortid som markedsfører, og her kommer det som skiller henne ut fra andre forfattere:
-Det høres kanskje ille ut, men det første jeg innså var viktigheten av å bygge seg opp som varemerke. Man kjøper ikke ”Fallet G”, man kjøper Håkan Nesser. Man kjøper ikke ”Blind Gudinne”, man kjøper Anne Holt. Man kjøper det som er kjent og trygt. Mitt mål har hele tiden vært at folk skal kjenne igjen navnet mitt hos bokhandleren, sier hun til Magasinet 1. mars 2008 (side 16).
Det er som med bilindustrien. Vi forbruker skal ikke kjøpe bil, men «oppdras» til å tenke merkevarene Toyota, VW, Volvo eller Ford. Dermed har Toyotas organisajon monopol for Toyota-eierne. Konkurransen i markedet er satt tilside – for Toyota-kunder gjelder bare Toyotas verksteder eller for VWs-eiere bare VWs verksteder.
For å bygge merkevaren Camilla Läckberg, skriver hun en blogg: www.camillalackberg.com
Selv sier hun til magasinet at hun er ”plaprete og ikke særlig tilbakeholdent overfor folk”. Det er en god beskrivelse av de små stikkprøvene som jeg har lest i hennes blogg. Jeg fant ikke noe som var verdt å lese blant de stikkprøvene jeg tok. Restaurantbesøk med bilder av god mat og middagsgjester med promille etter desserten, det er hyggelig der og da og som minne for dem som var med. Men interessant for andre? Neppe.
Hun mener at en blogg skal være personlig. Den er hennes redskap for å bygge merkevaren Camilla Läckberg:
– I Sverige har forfattere alltid vært så utilgjengelige. De har sittet i hvert sitt høye tårn. Bloggen min har 50.000 lesere innom hver uke, forteller hun til Magasinet. Hun mener at bloggen har ”en stor del av æren” for at det går så godt med henne.
Og så stiller hun opp til alt som jounalister spørr om. ”Og da mener jeg virkelig alt. Jeg har vært i ukeblader, tv-shows, you name it. Men det har fungert.”
Det inkluderer også et bilde av henne selv i badekaret.
Intervjuet i Magasinet er ledsaget av et bilde av forfatteren og frisøren hennes. Hun skulle til frisøren den dagen Magasinet laget intervjuet, og tok fotografen og journalisten med til pynting av håret.
Men skriver hun god krim i tillegg til at hun bygger merkevaren krimforfatteren Camilla Läckberg?
Ja, mener også Finn Stenstad. Her er hans anbefaling av ”Tyskerungen” i Tønsberg Blad 29. mars 2008:
”I mylderet av kriminalbøker som ble lansert i ukene før påske, har valget falt på en som kan anbefales på det varmeste, nemlig Camilla Läckbergs “Tyskerungen”.
Etter å ha lest krimboka, kan jeg bare slutte meg til hans anbefaling.
Boka fikk terningkast fire i Haugesunds Avis.
De to filmatiserte romanene som ble vist på NRK 1 i påska 2008 var lovende med et rikt persongalleri og personer som seerne ble kjent med. Så svaret er ja. Hun lager gode krimintriger
To av hennes bøker er filmatisert («Isprinsessan» og «Predikanten»).
Camilla Läckberg debuterte som kriminalforfatter i 2003 med politiromanen Isprinsessan (norsk utgave høsten 2008) og har siden skrevet fem bøker fra idylliske Fjällbacka på den svenske vestkysten. I Tyskerungen er Erica Falck, som ble introdusert i debutboken, gift med politimannen Patrik Hedström. Sammen har de datteren Maja.
Camilla Läckberg har i et intervju sagt at selv om storbyen gir mer underlag for kriminalhistorier, er det i lokalsamfunnet at menneskets natur settes på spissen. Der holdes instinkter og drifter nede til det bare må eksplodere.
Camilla Läckberg har toppet de svenske bestselgerlistene, og bøkene hennes er solgt i over to millioner eksemplarer bare i Sverige. Hun utgis i en rekke land, blant annet Japan, og filmes av svensk TV. Filmatiseringen av Isprinsessan og Predikanten ble vist høsten 2007. Camilla Läckberg (født 1974 i Fjällbacka) er siviløkonom og bosatt i Stockholm. Hun har to små barn.
Hun mener små steder ”har alt alt man søker som forfatter”. I tillegg fungerer det best å skrive om steder man kjenner, steder man ved å lukke øynene lett kan ane lukta av.
Når merkevaren er bygget, kommer biproduktene; kokeboka «Smaker från Fjällbacka».
Det er som med fotballklubber: Salg av supporterutstyreter en viktig innteksstkilde.
Må også et faglitterært forfatterskap bygges som merkevare i nyliberalismens tidsalder?
Kjell Rønningsbakk
Anbefales i Danmark:
Prædikanten af Camilla Läckberg
Anbefalet af bibliotekar Lone Krøgh, Limfjordsbibliotekerne – Lemvig Den anden krimi af Camilla Läckberg er endnu bedre end den første, som endda var vældig god!
http://www.litteratursiden.dk/sw61691.asp
Anbefalt påskekrim i Din Side:”Løs påskekrim med et glass vin”
Godkjent med forbehold i Fredrikstad Blad
Men dårlig kritikk i Dagbladet:
Steinhuggeren «Overlesset om grotesk drap»
Tyskerungen: «Triviell krimroman om pappaperm og nazister.»
Fra Wikipedia
http://en.wikipedia.org/wiki/Camilla_L%C3%A4ckberg
Intervju i Adresseavisen
http://www.adressa.no/kultur/article1047161.ece
Søk på Camilla Läckberg
http://sesam.no/search/?q=%22Camilla+L%C3%A4ckberg%22&x=672&y=140&c=d
Søk på svenske sider om forfatteren:
http://www.google.se/search?hl=sv&q=%22Camilla+L%C3%A4ckberg%22&btnG=Google-s%C3%B6kning&meta=lr%3Dlang_sv
Blogger om Camilla Läckberg:
http://bloggar.se/om/camilla+l%E4ckberg
Et svar til «Bygging av forfatteren som merkevare» fra Mardon:
«Interessant betraktning om hva man må gjøre for å nå kundegruppen sin. Selvfølgelig er man nødt til å fortelle om at man finnes. Merkevarebygging er et smart trekk. Det er forsåvidt det samme som forlagene sier. De vil ha kjente navn, tung fagbakgrunn, noe de vet selger ved siden av boken.
Camilla har nok i tillegg definert målgruppen sin. Hun skriver jo lettere tidtrøyte- romaner beregnet på den delen av befolkningen som fortsatter leser bøker -kvinner.
Mardon»